Vegetarisk mad og søvn - 10 måneder

2. marts 2016

Alder:
10 mdr.

Vegetarisk mad og søvn - 10 måneder

Kære Helen

Jeg har brug for lidt hjælp ift. mad til min datter på 10 måneder. Da jeg er vegetar, og vi udelukkende spiser vegetarisk herhjemme, så har vi valgt, at vores datter også skal være det. Det er som sådan ikke noget problem, da der jo findes en masse erstatninger til kød i dag. Bl.a. spiser vi noget, der hedder nuttolene, som er lavet af blendede jordnødder, vand og salt. Det har en konsistens i nærheden af torskerogn, men fastere.

Jeg har så læst, at små børn ikke må få jordnødder pga. olien i nødderne, men jeg har ikke kunnet finde ud af, om det kun gør sig gældende for hele nødder, eller om det gælder nødderne lige meget hvordan, de er tilberedt. For så vil det også gøre sig gældende for jordnøddesmør. Ved du noget om det? Er der også en grænse for, hvor mange nødder de små må få ift. allergi?

Jeg er meget opmærksom på, at min datter skal have nok protein og næring bl.a. igennem bønner og linser. Jeg synes bare, det er svært, når hun ikke vil have mos mere. I stedet for prøver jeg at lave frikadeller og pandekager med forskelligt indhold, så hun får linserne på den måde. Jeg er bare bange for, at det bliver for kedeligt for hende i længden, og hun gider heller ikke spise dem flere aftener i træk. Jeg vil rigtig gerne gi’ hende nogle af de vegetarprodukter, man kan få, som giver protein. Jeg ved, hun kan li’ flere af produkterne, for hun har smagt det. Men de fleste er lavet af soja, og det har jeg efterfølgende fået at vide i en helsekost, at babyer ikke må få, før de er 1 år. Det ...

Annonce

... samme gælder tofu. Er det rigtigt? Og hvis det er, hvad kan jeg så gøre, for at variere hendes mad?

Jeg synes, det er svært, at blive ved med at tænke kreativt. Hun nægter grøntsagsmos, så jeg kan heller ikke rigtig finde ud af, hvordan jeg skal få nok grønt i hende. Udover at servere det som frikadeller. Hun er dog god til at spise meget forskelligt, og er meget glad for kogte gulerødder, kartofler og broccoli. Hvor meget grønt skal hun helst spise om dagen?

En anden ting er, at når hun skal sove i løbet af dagen, så kommer hun med en form for 'klagesang' nede i barnevognen, indtil hun falder i søvn. Det har hun gjort, siden hun var 4-5 måneder. Og det er lige meget, om jeg går, triller frem og tilbage eller bare vugger barnevognen. Hvis hun bare står stille, begynder hun at græde. Jeg ved simpelthen ikke, hvordan jeg skal få hende til at holde op. Jeg synes ikke, det er fedt, når hun snart skal starte i dagpleje, og jeg ville så gerne, at hun lærte at falde i søvn uden at barnevognen skal bevæge sig.

Nu skal vi så også snart på ferie i to uger i Australien, så der bliver der jo vendt op og ned på hendes faste rytme, og jeg er bange for, at det vil gøre det endnu sværere at lære hende at falde i søvn uden bevægelse. Når vi kommer hjem, har vi kun en uge, inden hun skal starte i dagplejen. Skal jeg bare acceptere hendes lyde, og at jeg må gå med hende, eller kan jeg gøre noget ved det? Og hvad siger jeg til dagplejemoren om det?

Jeg ser frem til at høre fra dig.

Venlig hilsen
Annika

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Først tak tak tak for gode, beroligende og jordnære svar man kan forholde sig til. Og for at skubbe i den rigtige retning ;-)

Pia, Malthes mor